۱۴۰۱/۰۷/۱۶

رشد نکردن روابط اقتصادی ایران و سوریه باید عارضه‌یابی شود

رئیس اتاق ایران با اشاره به حسن روابط استراتژیک ایران و سوریه و در عین کار رشد نکردن روابط اقتصادی و اجرایی نشدن موافقت‌نامه‌های دوجانبه، بر لزوم عارضه‌یابی این موضوع تأکید کرد.
رشد نکردن روابط اقتصادی ایران و سوریه باید عارضه‌یابی شود

روز گذشته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی با وزیر نفت سوریه نشستی مشترک برگزار کردند. در این دیدار کیوان کاشفی رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه، محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل، محمدرضا رمضانی دبیرکل اتاق ایران و تعدادی از فعالان اقتصادی حضور داشتند.

موضوع اصلی این نشست مشترک، همکاری‌های صنعتی، معدنی، نفت و انرژی بود. هر کدام از طرفین درباره ظرفیت‌های اقتصادی و انتظارات خود از همدیگر گفتند.

در این دیدار طرف سوریه‌ای درباره تأمین نیاز این کشور در حوزه LPG و PG و همکاری معدنی، سنگ‌آهن و اکتشافات گفت. سوریه به روغن‌پایه نیاز دارد؛ همچنین تمام تجهیزاتی که در صنعت اکتشاف مورد نیاز است، و تأمین آن تجهیزات از طرف سوری مطرح شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اطلاعات جامعی درباره توانمندی‌های ایران در بخش‌های مربوط به صنایع نفت، تولیدات شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه انرژی، صنعت و معدن ارائه داد.

همچنین توافق شد که کمیته همکاری دوجانبه بین وزارت نفت سوریه و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران تشکیل شود و در قالب آن کمیته، موضوع‌هایی که در این نشست از طرف دولت و بخش خصوصی مطرح‌شده، بررسی و مسیر اجرایی شدن آن طراحی شود.

یکی از موضوع‌هایی که مورد توجه طرف سوری بود، گازسوز کردن خودروها با CNG بود. از جهتی ایران مازاد گاز دارد و از طرف دیگر این‌ها در LPG توانمندی‌هایی دارند، قرار شد شرکت‌های فعال در بخش خصوصی ایرانی و سوری توافقی امضا کنند تا بتوان صادرات سیلندر گاز برای خودرو انجام شود. همچنین ایستگاه‌های مربوط به پمپاژ گاز به خودرو در سوریه ساخته شود.

امتیاز شما