۱۴۰۱/۰۸/۰۷

ایران و سوریه به زودی توافقنامه تجارت آزاد امضا می‌کنند

رئیس سازمان توسعه تجارت از سفر آذر ماه وزیر صنعت به دمشق برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با سوریه خبر داد.
ایران و سوریه به زودی توافقنامه تجارت آزاد امضا می‌کنند

بر اساس اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت قرار است طی سفر آذرماه وزیر صنعت، معدن تجارت به سوریه، موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه امضا شود.

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست اعضای اتاق تعاون ایران با بیان اینکه باید برای صادرات برنامه مدونی طراحی شود که با هماهنگی بخش خصوصی و تعاونی باشد، تصریح کرد: در افق چهار ساله، افزایش دو برابری صادرات را داریم که دور از دسترس نیست. افزایش صادرات هم رونق تولید در پی دارد و هم افزایش درآمدهای ارزی که به مدیریت نرخ ارز می‌پردازد. همچنین در این نقشه راه، مناسبات سیاسی کشور لحاظ شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تأکید  وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بهبود تراز ارزش کالاهای صادراتی گفت: باید از صادرات کالاهای فناورانه، دانش‌بنیان و اشتغالزا حمایت کنیم. رویکرد وزیر این است که سیاست‌های تجاری بر سیاست‌های ارزی تفوق داشته باشد. همچنین بحث افزایش رقابت‌پذیری و زنجیره‌های ارزش باید با همکاری بخش خصوصی پیگیری شود.

وی تأکید کرد: کشورهای هدف صادراتی را به دو دسته اولویت‌های اول و دوم تقسیم کرده‌ایم که در اولویت اول ۲۳ کشور از جمله جنوب شرق آسیا، چین، هند، آسیای میانه، همسایگان، کنیا به عنوان دروازه ورود آفریقا و … لحاظ شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ما پتانسیل صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری به همسایگان داریم؛ کار سختی نیست، اگر همین فرآیندهای موجود اصلاح شده و موانع را از پیش پای صادرکنندگان برداریم، می‌توانیم به این رقم دست یابیم. کشور به کشور، مقاصد صادراتی را مطالعه کرده‌ایم. مثلاً در هند ظرفیت ۲۸ میلیارد دلاری صادرات داریم که اگرچه در برابر واردات ۱۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور رقمی نیست، اما برای ما اثرگذار است یا ظرفیت صادرات ۲۶ میلیارد دلاری به چین داریم.

امتیاز شما