۱۴۰۱/۰۸/۰۷

صادرات ۷۳ میلیون دلاری ایران به سوریه در سال جاری

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صادرات به سوریه گفت: جدیدترین آمارهای منتشره توسط گمرک ایران نشان می‌دهد طی ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ حدود ۷۳ میلیون دلار صادرات به سوریه و حدود ۱۰ میلیون دلار از کشور فوق واردات صورت گرفته است.
صادرات ۷۳ میلیون دلاری ایران به سوریه در سال جاری

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن با بیان این مطلب اظهار داشت: با شروع ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی در سوریه حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و سوریه رو به کاهش گذاشته تا اینکه در سال ۱۳۹۷ به ۱۰۵ میلیون دلار تنزل یافت.

وی افزود: حجم مبادلات تجاری ایران و سوریه در سال ۱۳۸۹ حدود ۵۵۰ میلیون دلار بوده است که ۵۲۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به سوریه و ۳۰ میلیون دلار متعلق به واردات از این کشور بوده است.

پیلتن در ادامه گفت: به رغم این روند منفی، مجددا روابط تجاری دو کشور رو به افزایش نهاد و در سال ۱۳۹۸ به ۱۷۰ میلیون دلار رسید. از این میزان ۱۶۰ میلیون دلار صادرات ایران به سوریه و ۱۰ میلیون دلار واردات از این کشور بوده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در سال مذکور مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به‌ سوریه شامل قطعات خودرو، دارو، میله‌های آهنی و فولاد، لوله و پروفیل، قطعات توربین‌های گازی، شیرخشک اطفال، پسته، شیرآلات بهداشتی، کربنات دی سدیم و مخمرها بوده و مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران از سوریه نیز شامل فسفات، روغن زیتون، نباتات، مغز میوه و پارچه بوده است.

وی اضافه کرد: جدیدترین آمارهای منتشره توسط گمرک ایران نشان می‌دهد طی ۷ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۷۳ میلیون دلار صادرات به سوریه و حدود ۱۰ میلیون دلار از کشور فوق واردات صورت گرفته است.

به گفته پیلتن شیرخشک، لوله و پروفیل، مفتول‌های مسی، هادی‌های برق، برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی و دارو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صادرات داشته و محصولاتی مانند برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی، قطعات خودرو، قطعات توربین، مخمرها و شیرخشک با کاهش صادرات به سوریه مواجه بوده‌اند.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی گفت: در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به سوریه نیز شرکت‌های ایرانی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ حدود ۲.۲ میلیارد دلار به این کشور صادرات داشته‌اند.

امتیاز شما