۱۴۰۳/۰۱/۰۶

مخبر: چشم‌انداز اقتصاد ایران با توجه به ظرفیت‌های بزرگ کشور روشن است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور بیش از ۶ درصد محقق شده است، گفت: چشم‌انداز اقتصاد ایران با توجه به ظرفیت‌های بزرگ کشور روشن است.
مخبر: چشم‌انداز اقتصاد ایران با توجه به ظرفیت‌های بزرگ کشور روشن است

و در بیانیه خود درباره مسائل و فعالیت های اقتصادی در کشور به خصوص توسعه دیپلماسی اقتصادی اشاره کنم.تقویت دیپلماسی اقتصادی و توسعه تعاملات با کشورهای همسایه و منطقه همواره یکی از راهبردهای کلیدی دولت سیزدهم بوده است. حاصل این راهبرد و اقدامات، ‌ با سفر رئیس‌جمهور محترم یا معاون اول به ۳۱ کشور جهان و دعوت از ۲۱ نفر از سران کشورها، استخراج ۸۰۷ محور خارجی بوده که از آن، ۲۴۷ تفاهم، ۲۰۵ توافق، ۱۲۱ قرارداد انجام شده و مابقی در مرحله مذاکره و پیشنهاد هستند. هدف عملیاتی دولت، تبدیل قراردادها به پروژه‌های سرمایه‌گذاری و رصد اجرا و اتمام آنهاست.

همه این کارها در سال ۱۴۰۲ انجام شده و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز مطالبه کردند در سال ۱۴۰۳ نیز این سازوکارها با قوت استمرار خواهند داشت.
در مورد آخرین آمارها از رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ مخبر گفت: در سال ۱۴۰۲، می‌دانید که تا امروز گزارشهای سه فصل بهار، تابستان و پاییز منتشر شده و گزارش زمستان با دو سه ماه وقفه احتمالاً در اردیبهشت یا خرداد منتشر خواهد شد.
براساس آمارهای منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، اقتصاد ایران، در سه فصل سال ۱۴۰۲، به ترتیب، رشد ۷.۹ درصدی، ۷.۱ درصدی و ۵.۱ درصدی را تجربه کرده است. بنابراین، میانگین رشد اقتصادی ۹ماهه اول سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۶.۷ درصد می‌باشد این عدد در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۴.۸ درصد بوده است که نشان‌دهنده افزایش ۱.۹ واحد درصدی طی این مدت است. طبق پیش‌بینی کارشناسی، رشد اقتصادی برای سه ماهه چهارم ۱۴۰۲ حدود ۵ درصد می‌باشد که در این صورت رشد اقتصادی پایان سال ۱۴۰۲، به ۶.۲ درصد خواهد رسید.

در پاسخ به این سوال که این رشد اقتصادی تا چه میزان بر اشتغال زایی اثر گذاشته است؟
مخبر: مهمترین اثر رشد اقتصادی ۱۴۰۲ همین بود که یک اتفاق تاریخی در عرصه اشتغال رخ داد و نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خود رسید. نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲ نتیجه سیاست‌های مختلف اقتصادی است که دولت سیزدهم اتخاذ کرد که از توجه به تولید داخل، احیای واحدهای راکد و بازگشت شاغلان، رونق و رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بهبود صادرات، مدیریت واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخل، بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تسهیل صدور مجوزها می‌توان یاد کرد که سبب شد میزان اشتغال جدید رکورد تاریخی ثبت کند.

در حوزه زیرساخت‌ها و کریدورها، کارهای دولت چه میزان پیش رفته است؟
مخبر: در حوزه راه و حمل و نقل، ۴۴ پروژه ساخت بزرگراه و راه اصلی به‌طول ۹۲۵ کیلومتر با اعتبار ۲۵,۳۵۰ میلیارد تومان و ۱۰ پروژه ساخت آزادراه به‌طول ۳۰۰ کیلومتر با اعتبار ۱۹,۸۰۰ میلیارد تومان و ۵ پروژه ساخت خط اصلی راه‌آهن به‌طول ۹۷۵ کیلومتر و با اعتبار حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان، اهم برنامه‌های میان‌مدت دولت در این حوزه می‌باشد. همچنین، ‌توسعه شبکه ریلی و قطار سریع‌السیر، خرید هواپیما و توسعه فرودگاهی و توسعه کریدورهای ریلی و جاده‌ای از اهم اقدامات دولت در بلندمدت است. پروژه‌هایی مانند چابهار زاهدان و رشت کاسپین با پیشرفت فیزیکی مناسبی در دست اجراست. پروژه‌های دیگری مانند رشت –آستارا، زاهدان یونسی و شلمچه بصره نیز در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین اقدامات دولت در دو سال و نیم از ابتدای وظایف آنها را در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن در چارچوب پروژه ملی نوزایی مسکن، ایجاد فرصت های شغلی و جذب سرمایه گذاری از جمله خارجی مورد بررسی قرار داد.

منبع : خبر گزارى جمهورى اسلامى

امتیاز شما