۱۴۰۲/۱۲/۲۰

همایش باز سازى سوریه فرصت هاى موجود و سهم شرکت هاى ایرانى

شفیق دیوب، سفیر سوریه ضمن تبریک برگزاری انتخابات شکوهمند در ایران، بیان کرد: رابطه دو کشور تاریخی و راهبردی و در خدمت امنیت منطقه است و امیدواریم علاوه بر روابط سیاسی مستحکم دو کشور، روابط در حوزه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی نیز گسترش پیدا کند.
همایش باز سازى سوریه فرصت هاى موجود و سهم شرکت هاى ایرانى

وی با اشاره به اجرای بخش اعظم توافق‌نامه‌های دو کشور، بیان کرد: دولت سوریه با هدف توسعه زیرساخت‌ها، یکسری اولویت‌های اقتصادی و همچنین پروژه‌هایی با هدف بهبود اقتصادی مردم در نظر گرفته است.به گفته او مهم‌ترین پروژه‌ها توسعه و بازسازی کارخانه‌های آسیب‌دیده، بازسازی نیروگاه‌ها برق تجدیدپذیر، ایجاد خطوط تولید داروهای حساس و احداث شهرک‌های مسکونی است. به گفته سفیر سوریه؛ دولت سوریه تلاش دارد زمینه‌های همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و پارک‌های فناوری و انواع گردشگری را فراهم کند.

سفیر سوریه با اشاره به اینکه پروژه‌های سوریه از طریق وزارت خارجه ابلاغ خواهد شد، گفت: در قانون سوریه تمهیدات گمرکی قابل توجهی لحاظ شده که این تصمیمات محدود به تجار سوری نیست و تجار غیر سوری نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند. به گفته او دروازه‌های سوریه جهت ورود سرمایه‌گذاران به این کشور باز است و در تلاشیم تسهیلات لازم جهت همکاری دو کشور افزایش یابد.

دیوب کالای ایرانی را باکیفیت معرفی کرد و افزود: کالای ایرانی قیمت مناسبی دارد و تلاش داریم کالاهای دو کشور به مصرف‌کنندگان معرفی شود.

وی با اشاره به تلاش برای تاسیس بانک مشترک، ادامه داد: بسیاری از تعرفه‌های گمرکی حذف و صفر شده‌اند؛ از همین رو از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم در مناقصه‌های سوریه مشارکت کنند. همچنین تلاش داریم در حمس سوریه منطقه ویژه آزاد ایجاد کنیم، این اقدام گامی در جهت بهبود اقتصاد کشور است.

دیوب با اشاره به اهمیت شرکت در نمایشگاه‌های دو کشور، بیان کرد: نمایشگاه‌ها مهمترین زمینه برای معرفی کالاهای دو کشور هستند، از همین رو دایره فعالیت اقتصادی باید گسترده‌تر شود و بخش خصوصی نیز باید در راستای توسعه روابط اقتصادی ورود و همکاری ایجاد کند.

وی در پایان با تاکید بر افزایش امنیت در سوریه، گفت: بخش اعظم سرزمین سوریه تحت کنترل دولت است، رهبری سوریه، امنیت پایدار را در منطقه وسیعی برقرار کرده و زندگی به حالت عادی بازگشته است. پس تجار و بازرگانان می‌توانند فعالیت اقتصادی خود را توسعه بدهند.

منبع : ستاد توسعه روابط اقتصادى ایران و سوریه

امتیاز شما